esports-major-league-gaming

Защо eSports ще измести футбола и другите спортове

На пръв поглед твърдението, че eSports ще измести футбола по популярност изглежда нелепо, дори безумно, но преди да съдиш прочети изложените аргументи по долу.

На първо място какво всъщност е eSports? Все още голяма част от хората или изобщо не са чували или не могат да възприемат и не разбират концепцията за eEsports. Това всъщност са състезания, турнири, събития или просто гейминг съдържание, включващи в себе си игрането на видео игри, обикновено от професионални геймъри. Характерно е че както при другите спортове играч или отбор се състезават помежду си в дадена видео игра. Много хора не смятат eEsports за “истински” спорт като излагат различни аргументи, но фактите сочат в друга посока. Професионалните геймъри тренират, имат отбори, треньори, спонсори, участват в турнири с наградни фондове и най-важното предоставят забавление за стотици хиляди милиони зрители.

Изключителен ръст

Първото известно състезание по видео игри се е състояло през далечната 1972г. в Станфорд на играта Spacewar, но реално eSports стават комерсиални през последните 15 години, а стават достъпни до масовата публика едва през последните 5. Всяка година все повече хора започват да играят все повече видео игри, но стават и редовни зрители на стриймъри и големи турнири и състезания. Шампионатът по League of Legends (LoL) през последната година (2014) събира почти 30 милиона зрители, за сравнение финалът на NBA събира малко над 23 млн.League of Legend Finals Но за разлика от повечето традиционни спортове, при които от години се бележи стагнация на броя зрители eSports расте с невероятни темпове и още през 2017г. същият този шампионат по LoL се очаква да достигне 150млн зрители. С увеличаването на зрителския интерес започват да се увеличават и интересите на инвеститори и спонсори, а привличането на пари в eSports само по себе си ще доведе още повече хора както като зрители така и като играчи и професионални геймъри.

Какво е да си професионален геймър?

Много хора не могат да разберат какво е това животно. Изобщо концепцията за някой, който си изкарва прехраната играейки видео игри е доста чужда за средностатистическия човек. Но като някой, който в продължение на няколко месеца си изкарваше прехраната играейки Diablo 3, мога да кажа, че да си професионален геймър не е лесно. Професионалните геймъри тренират по 8-10 часа на ден, а понякога и повече, което често надхвърля натоварването на спортистите, а през останалото време разучават различни стратегии и какво точно прави конкуренцията. Голяма част от по-големите отбори имат сключени договори с треньори, които да им помагат при тренировките и анализа на игрите, както се случва и при традиционните спортове. Геймърите имат нужда от спонсори, приходи от стриймване или печалби от турнири и състезания за да могат да се издържат и често това води до голямо напрежение и натоварване. Спонсорите и наградните фондове от турнири все още не предлагат финансови стимули дори доближаващи се до тези на професионалните спортисти и въпреки, че има геймъри, които годишно заработват 6 и дори 7 цифрени суми те са по скоро изключение. Но тенденцията е строго положителна и наградните фондове и парите, които се наливат в eSports нарастват с експоненциални темпове и изглежда тази тенденция ще се запази като се имат предвид увелищаващият се зрителски интерес и все по-добрата структура и натрупан опит на организации помагащи набирането на големи спонсори и инвеститори.

Наградни фондове на eSports турнири
Наградни фондове на eSports турнири

Канали за разпространение

Една от основните предпоставки за успеха и разрастването на eSports са каналите, по които се разпространява съдържанието. Традиционните спортове разчитат почти изцяло на телевизията, но за никой не е тайна, че ТВ индустрията се свива с доста бързи темпове и много от кабелните оператори и предавания изпитват трудности да задържат аудиторията си. eSports са точно на противоположния спектър и състезания, турнири, стриймъри разчитат изцяло на онлайн контент и стрийминг и това дава своите резултати. През март 2015г. най-големият сайт за гейминг стриймване Twitch има средно по 600 хил. зрители във всеки един момент и достига до над 50 мил. зрители по цял свят. Тази консумация на съдържание е толкова голяма, че Twitch вече е по-голям от 70% от американските телевизионни канали, както и видео услугата на Амазон. Twitch e четвъртият по големинана сайт в света по използван интернет трафик.

Да поговорим и за YouTube, третият най-посещаван сайт в света и втората най-използвана търсачка. В топ 100 на youtube каналите с най-много абонирани зрители има цели 14 канала посветени изцяло на гейминг съдържание, в същото време първият канал с изцяло спортно съдържание се намира извън топ 100 на 101 позиция. Десетте най-гледани спортни канала имат общо 6,5 млрд. гледания, десетте най-гледани гейминг канала имат 35,5 млрд гледания. Не е случайно, че PewDiePie създаващ изцяло гейминг съдържание е най-гледаният канал с най-много абонирани зрители. Но в случая това не е впечатляващото, впечатляващото е че той е постигнал това само за 5 години. В самото начало през 2010 PewDiePie е трябвало да продава хотдози за да може да се издържа и да създава гейминг видеа, през 2012 вече има 1 милион абонати, през 2013г. става каналът с най-много абонирани зрители, а днес има почти 40 милиона абономента, като приходите му се оценяват на 7 милиона долара годишно. Това е само един от многобройните примери в гейминг индустрията, който илюстрира невероятната скорост на развитие и потенциал.

Да може да се поспори, че традиционните спортове разчитат на телевизията като канал за разпространение и за това не присъстват в онлайн пространството, но телевизията е канал, който се свива с бързи темпове, а интернет е канал, който не просто се развива, а става стандартът. Логично е това да се отрази на популярността на спортове като футболът за сметка на eSports. Размер на спортните канали САЩ

Спонсори и рекламодатели

Друг ключов фактор е начинът на разпространение на съдържание, традиционните спортове често разчитат на платени канали и зрителят трябва да си плаща  допълнително и то често само за местни първенства, докато eSports използват съвсем различен freemium модел, при който съдържанието е безплатно, но имаш възможност да заплатиш за допълнителни ексрти и по всичко личи, че този модел не само работи, а дава много по-добри резултати. Приблизително 70% от Twitch зрителите са на възраст под 35 години, което от една страна прави платформата да изглежда като бъдещото на развлекателния спорт, а от друга я прави много по-ценна за рекламодатели и спонсори от традиционната телевизия. ESports феновете са много по-ангажирани със съдържанието, като например Major League Gaming непрекъснато показват много по-добри рекламни показатели от средното за индустрията – гледане на цялата реклама 90% срещу 72%, кликаемост на рекламите 4% срещу 2%, гледаемост на рекламите 99% срещу 44%. Но качеството не е единственият фактор за рекламодателите, от огромно значение е и обемът, а Twitch не показват признаци на забавяне на своя растеж и през последните 3 години се наблюдава месечно увеличение на изгледаните минути средно с 7%. През последната година eSports индустрията е генерирала 75 млрд. приходи от реклами, абонаменти, спонсори и други, но истината е че тя се намира още в ранните си “детски” години на развитие.  Минути стрийм в twitch

Всеки може да стане геймър

Това, което е наистина уникално и различава eSports от традиционните спортове е възможността абсолютно всеки, от която и да е точка на света да стане геймър. През март повече от 1,5 млн. зрители на Twitch са стриймвали собствено гейм съдържание, което е около 3% (3 пъти повече от средното за онлайн съдържание) от зрителите. Дори футболът като най-популярен спорт с 3,5 млрд. фена по цял свят е ограничен от географския фактор, необходимостта от игрища и други. За това и има ограничение за провеждане на европейски световни и други първенства през няколко години, често зрителите нямат достъп до първенства и мачове на други континенти и в други държави. Това ограничение не съществува при eSports, единственото условие е да имаш компютър/лаптоп/таблет/смартфон и интернет връзка и може не само да играеш с хора от различни държави, а и да споделяш съдържанието и геймплея си и да бъдеш гледан от милиони по целия свят. Нещо, което няма как да се случи на кварталния отбор по футбол или баскетбол.

Истината е че гейм индустрията в своята цялост нараства с бързи темпове и видео игрите като средство за забавление се превръщат от нишов продукт насочен към деца предимно от мъжки пол, към продукт, който е насочен към масовия пазар. И в това има логика, развитието на технологиите позволя игрите да се играят на всякакви устройства и да са достъпни до всеки. Примерите са много бройни – преди 10-15 години за да играеш беше необходима специална конзола или наличие на компютър и добри технически познания, сега всеки може да си инсталира игра на телефона с 1 клик, всеки може да отвори фейсбук и да си стартира играта с 1 клик, вече няма нужда от дискети, дискове, инсталиране на специални драйвъри и т.н., игрите се свалят и инсталират лесно и това ги прави достъпни за всеки. Хората са и доста по склонни да плащат за игри и в това също има логика. За разлика от други средства за забавление като спорт, филми, сериали при игрите именно ТИ можеш да си главния герой, ти контролираш събития и определяш сюжета.

Minecraft замък построен от играч
Minecraft замък построен от играч

Освен, че получаваш свобода, игрите са и доста по-изгодни от повечето форми на забавление. Има не малко безплатни игри, които да ти предоставят часове забавления, но дори и най-скъпите игри, които са около 100-120 лева могат да имат съдържание за 50-100, че и повече часове геймплей. Средно това прави 1-2лв. на час, което звучи доста по-добре от 10-12лв. за двучасов филм в киното.  Друг фактор е и че по-мощните процесори, видео карти, диспеи, развитието на виртуална среда и изобщо развитието на технологиите позволяват по-добро визуално и игрово преживяване, което прави игрите забавни и достъпни за всеки. И въпреки че няма да видиш eSports турнир по Candy Crush или някоя друга фейсбук игра или игра за телефон, тези игри са достатъчни да запалят интереса на средностатистическия геймър и да го превърнат в хардкор такъв или поне да го накарат да гледа някой финал на голям eSports турнир. В крайна сметка не е нужно да си Марадона за да гледаш футбол, но ученическият отбор може да те направи фен за цял живот.

Всеки допринася за общността

Стриймването на игри предоставя възможности, които са немислими за традиционните спортове. Представи си чрез гласуване феновете да определят на кой стадион да се играе следващият футболен мач, звучи нелепо, но е нещо, което се случва в eSports. Зрителите имат възможност да изкажат предпочитание за съдържанието, което искат да гледат, гласуване между феновете може да определи, коя да е следващата карта, на която да играе любимия ти отбор по Counter Strike, зрителите имат възможност да си чатят и да коментират на живо по време на турнири и състезания, имат възможност да комуникират с професионалните геймъри докато те играят, да обменят стратегии, информация, да създават отбори и турнири. Честа практика е стриймърите на гейминг съдържание в Twitch и Youtube да определят съдържанието спрямо предпочитанията на зрителите. Те могат да определят каква музика да върви на фон на стрийма, могат да определят какво да е следващото тесте, с който да играе любимия ти стриймър в Hearthstone, а защо не дори и да играеш срещу него и да го победиш. И всичко това може да се случи без да ставаш от леглото единствено със смартфон в ръка. Сега си представете тази ситуация във футбола или който и да е друг традиционен спорт. Можеш ли да определиш схемата на игра на отбора си, можеш ли да накараш Кристиано Роналдо да ти обърне внимание, да ти даде съвет, да обмените трикове, да пориташ заедно с него – по скоро не.

Развитието на eSports

ESports е нещо, което се развива непрекъснато, всеки месец има нещо ново, което да пробваш, винаги има нещо, което да очакваш. На година излизат стотици ако не и хиляди видео игри, да повечето не струват и едва ли би си губил времето, но винаги има поне 3-4 заглавия, които да очакваш. Колко нови спорта има на година? Не много, да не кажа, че цифрата е клони към едноцифрена такава. Колко е трудно нов спорт да се присъедини към олимпийските игри – много трудно, засегнати са интересите на мултимилионни организации, спонсори, държави и т.н. Колко е трудно нова игра да стане част от eSports – елементарно, стига да имаш желание винаги можеш да намериш играчи, с които да играеш, да си направиш собствен стрийм в Twitch, където да имаш фенове, да си организираш турнир с хора от целия свят.  Да погледнем футболът – през последните 100-150 години играта е претърпяла единствено козметични промени, все същото поле, все същите 22 играча, все същата топка, все същите правила. Ситуацията с видео игрите е коренно различна, непрекъснато развитие, нови игри, експанжъни, подобрения, съдържание, но уникалното е че еSports феновете могат реално да допринесат за развитието на любимия си спорт. Мислиш, че новото умения на герой в LoL е твърде силно, мислиш че новата карта в Hearthstone не струва, не ти харесва новата ранкинг система в Dota, можеш да изкажеш твоето мнение, да коментираш с други играчи по форуми, в игрите в онлайн чат. И гейм разработчиците се вслушват в своите фенове и в следващия patch, сезон или игра има добър шанс да видиш подобрение и нови ексри, функционалности, игрални модове и други, защото това е в интерес не само на феновете, но и на разработчиците, които искат техните клиенти да са доволни и да продължават да играят. Това за жалост не се случва в традиционните спортове – искаш да бъде инсталирана система, която да следи дали топката е минала гол линията, не си съгласен с отменения гол заради засада, не си съгласен с отсъдената дузпа, успех да се оплачеш на UEFA/FIFA.

Виртуална реалност
Виртуална реалност

Обобщение

  • За разлика от традиционните спортове, eSports се разраства в пъти по-бързо
  • Каналите за разпространение на eSports са бъдещето и в тях игрите вече са надминали спорта по съдържание и гледаемост
  • Рекламодателите и спонсорите ще имат все по-засилен интерес към eSports и игрите
  • Всеки може да е геймър и да си изкарва прехраната с това. Не всеки може да е професионален спортист (липса на гени)
  • Игрите и технологиите позволяват общоността да участва в eSports не само като зрител
  • Всеки може да създава съдържание в eSports
  • Игрите и технологиите позволяват много по-разнообразно и непрекъснато обновяващо се и подобряващо се съдържание. Спортовете се променят бавно и са репетативни

Като заключение искам да кажа, че не твърдя, че традиционните спортове ще изчезнат или че нямат място на малкия или онлайн екран. Дори напротив спортът е нещо, което трябва да присъства в ежедневието на всеки, но тенденциите на развитие и новостите в забавлението, което предлага гейм и дигиталната индустрия и в частност eSports са нещо, което ме кара да мисля, че след 10-20 години световните първенства по футбол и олимпийските игри няма да са най-голямото спортно събитие.

Ще се радвам ако споделиш какво е твоето мнение и се получи дискусия в коментарите.

 

Бонус

Day9, професионален геймър и стриймър занимаващ се с eSports повече от 10 години разказва за живота си като такъв, трудностите с които се е сблъскал и жертвите, които е трябвало да направи. Клипчето е 2часа, но всяка минута от него си струва.

Напиши коментар